Jak mocowane są kontenery na statku

Jak mocowane są kontenery na statku

Transport morski jest niezwykle istotny w kwestii przeprowadzania towarów przez bardzo duże odległości. Pomimo tego, że nie jest to forma pozbawiona wad, zalety są bardzo wyraźne. Przede wszystkim chodzi tutaj o pieniądze. Prawdopodobnie wielu z nas zamawiała coś z Chin i prawie na pewno dotarło to do Polski za pomocą kontenerowca. To po prostu tania forma w przypadku bardzo dużych odległości. Na tym jednak nie kończą się jej zalety, ponieważ dodatkowo odznacza się bardzo dużym zasięgiem i brakiem ograniczeń w kwestii rozmiarów czy rodzaju transportowanego towaru.

Oczywiście występują również wady, z których najważniejszą wydaje się długi czas realizacji. Istnieją małe ograniczenia w kwestii towarów, wszystko jest tanie, można transportować na dalekie odległości, ale przedsięwzięcie długo trwa. Oprócz tego trzeba wykorzystywać ciężki sprzęt do załadunków i rozładunków. Ograniczenia występują z kolei w innej kategorii tzn. mówimy tutaj o przebiegu szlaków transportowych i dostępności portów.

Kontenery jako istotny element transportu morskiego

Jak mocowane są kontenery na statkuTransport morski w makroskali jest rozumiany jako potężne kontenerowce, ale właśnie same kontenery są niezwykle ważne dla przebiegu całego procesu. Stanowią one zabezpieczenie dla poszczególnych produktów, a jednocześnie pozwalają na pewną segregację. Cena kontenera magazynowego jest niska w stosunku do wytrzymałości tego produktu i jego wykorzystania do skutecznego przechowywania na statku. Sam w sobie nie jest jakimś cudem techniki, ale prostopadłościenne stalowe pudło stanowi podstawę transportu morskiego. Jednak wszystko jest tak skuteczne dzięki możliwości ich mocowania kontenerów. Zarówno ze sobą, jak i do samego kontenerowca. Temu tematowi przyjrzymy się bliżej. Warto jeszcze wspomnieć o wszechstronności zastosowania tych stalowych pudeł. Wywodzą się one z transportu, ale domy mieszkalne z kontenerów stają się coraz popularniejsze, pokazując, jak ciekawy może być to budulec.

Mocowanie kontenerów do siebie

Wszystko jest tak efektywne dzięki możliwości łatwego mocowania do siebie kontenerów. Oczywiście należy oddzielić od siebie dwie sytuacje tzn. łączenie tych, które znajdują się obok siebie lub na sobie. Na początek rozważymy tę pierwszą sytuację.

Mocowanie kontenerów, które znajdują się obok siebie

Istnieją dwa podstawowe sposoby łączenia kontenerów, gdy znajdują się one obok siebie. Pierwszym z nich jest zastosowania łączników mostowych. Z angielskiego nazywamy je bridge fitting. Analogia do mostów wydaje się dobrze trafiona i intuicyjna. Przez sam kontener przebiega specjalny metal, który służy do mocowania. Na jego końcu znajduje się dodatkowa wypustka, która tworzy uchwyt dla metalu. Właśnie tutaj możemy użyć śruby, która zostanie połączona z drugą, która znajduje się przy innym kontenerze. W ten sposób dochodzi do trwałego zamocowania. Jest to sposób łączenia, który może być wykorzystywany również w innych sytuacjach. Biuro z kontenerów morskich również powstaje wskutek podobnego sposobu łączenia. Nie zmienia to faktu, że występuje również druga metoda. Obecnie staje się ona nawet popularniejsza od poprzedniej. Polega ona na zastosowaniu łączników skrętnych. W tym przypadku połączenie jest bardziej elastyczne, ale pomimo tego trwałe. W przypadku kontenerów nie ma miejsca na eksperymenty. Nie stosuje się mniej zaawansowanych metod znanych z innych form transportu.

Mocowanie kontenerów, które znajdują się jeden na drugim

Inaczej mocuje się kontenery, gdy są one położone jeden na drugim. Mówimy tutaj o potrzebie połączenia pionowego. W tym przypadku za każdym razie stosuje się tę samą technikę. Mówimy o skorzystaniu z twistlocków. Pamiętajmy, że w przypadku kontenerowców, towary są na nich ustawione nawet na wiele pięter. Konieczne jest utworzenie trwałego mocowania, które umożliwi bezpieczny transport. Twistlocki również mają różne rodzaje, ale idea działania jest w każdym przypadku taka sama. Znajdują się one w narożach kontenerów. Po odpowiednim ułożeniu kontenerów przekręca się rączkę, a efektem jest dociśnięcie do siebie poszczególnych elementów. Ostatecznie nie występuje szansa, że dojdzie do nieświadomego rozpięcia kontenerów. Oczywiście w przypadku prawidłowego dobrania samych urządzeń. Jakie są rodzaje twistlocków? Wyróżniamy je w wersji manualnej, półautomatycznej oraz automatycznej. Dobieramy je w zależności od ciężaru samego kontenera. Manualne nadają się, gdy są one puste. Półautomatyczne w przypadku obciążenia, ale nie najcięższymi towarami. Automatyczne powodują najtrwalsze połączenie. Oczywiście wszystko jest standaryzowane za pomocą różnego rodzaju unormowań prawnych oraz zaleceń samego producenta. Takie przedstawienie jest jednak bardziej intuicyjne i pozwoli każdemu zrozumieć zasadę doboru.

W skrócie o mocowaniu kontenerów

Kontenery na statku muszą być ze sobą łączone, żeby optymalizować wykorzystanie przestrzeni. W przypadku łączenia poziomego kiedyś najczęściej stosowało się łączniki mostkowe. Obecnie coraz częściej wykorzystuje się łączniki skrętne. Do mocowania pionowego wykorzystuje się twistlocki, które powinny być dobrane w zależności od ciężaru kontenerów.